Docenten

Keramiek

Esther van Groeningen
Thijlbert Manche

Beeldhouwen/boetseren

Liesbeth Crooijmans

Edelsmeden

Anne-Marieke Nooij
Iris Hasewinkel

Digitaal

Thijs Linssen

Schrijven

Marijke Foncke
Yke Schotanus

Tekenen/Schilderen

Arjan Moscoviter
Abe Borst
Jan Meijering
David Tonnaer
Frank Oude Weernink

Fotografie

Rob Schouten
Daphne van de Velde


Esther van Groeningen

Esther van Groeningen is gek van klei.
“Of het nu aardewerk is of porselein, ruw gevormd of spiegelglad het is altijd mooi om te zien wat er gebeurt als je er mee werkt en vooral: als je het uit de oven haalt.”
Sinds 1994 heeft ze haar eigen atelier waar ze aan een steeds groter wordende collectie werkt. Daarnaast vindt ze het prettig om haar kennis te delen met anderen.
Website Esther van Groeningen: www.arnhemskeramiekatelier.nl

Esther van Groeningen

Thijlbert Manche

Geboren in Nijmegen en opgegroeid in Arnhem. Al jong hielp ik mijn vader, beeldhouwer August Manche, in zijn werkplaats met klusjes doen, zoals vroeger gewoon was. Zelf heb ik in Hoehr Grenzhausen (B.R.D.) van 1971-1974 een keramiek opleiding gevolgd. Sindsdien ben ik op verschillende wijze met het keramische vak bezig.
Het vervaardigen van eigen werk. Ruim 10 jaar was ik werkzaam als modelleur. Hierbij maakte ik een basismodel tot en met productie mallen voor een keramiekwerkplaats in Het Dorp bij Arnhem. Reeds vanaf mijn opleiding geef ik ook cursussen in Arnhem, Nijmegen en Wageningen. Als gastdocent gaf ik de laatste 12 jaar in Oostenrijk in de zomer raku en pitfire workshops.

Thijlbert Manche

Liesbeth Crooijmans

Beeldhouwen is een spel tussen materie, licht en ruimte. In mijn allereerste stenen beeld had ik al de drang de steen ín te gaan, maar dat kan niet. Toch creëer ik ruimte en licht in de steen. Met behulp van zaagsneden in verschillende richtingen breng ik openingen aan in een blok steen. Die openingen laten, met het verglijden van de tijd, de licht- en schaduwwerking in en om het beeld heen zien. Door het verschuiven van het licht tonen de beelden zich door de dag en per seizoen langzaam anders. Soms laat het beeld de zon door, op een ander moment blijft het zonlicht in het beeld gevangen. Inspiratie hiervoor vind ik o.a. in de natuur, bijvoorbeeld door het lichtspel dat ontstaat tijdens het lopen of rijden langs bomenrijen. Met subtiele ingrepen in de steen ontstaan beelden van architectonische eenvoud, rust en verstilling met een suggestie van beweging.
Daarnaast blijf ik graag met hamer en beitel werken aan het maken van koppen.
Mijn opleiding heb ik gekregen bij een Utrechtse pottenbakker, de vrije academie in Den Haag, Artez Arnhem (richting vrije kunst) en een Bulgaarse beeldhouwer.
Website Liesbeth Crooijmans: www.liesbethcrooijmans.nl

Liesbeth Crooijmans

Anne-Marieke Nooij

Als ruimtelijk- en sieraad vormgever vind ik de beeldende verschijningsvorm belangrijker dan het gebruik. In mijn werk staat het idee voorop. Het gebruik is vaak een hulpmiddel om het object beter te kunnen zien, te bevatten en te begrijpen.
Als edelsmid gebruik ik de kennis van de technieken die ik heb geleerd op de opleiding tot goudsmid en zilversmid in Schoonhoven. Zo leg ik net dát in een sieraad of object wat ik graag wil. Op de Kunstacademie in Arnhem heb ik daarna bij de opleiding 3d-design ontdekt hoe ik het beste vorm kan geven aan de ideeën die ik heb, met veel aandacht voor detail.
Na een didactische aantekening gehaald te hebben ben ik les gaan geven op verschillende centra voor de Kunsten in Arnhem, Utrecht, de gemeente Lingewaard en Wageningen aan kinderen, jongeren en volwassenen.
Als docent wil ik graag meegeven wat ik in de loop der jaren heb geleerd. Wat ik daarin wil vertellen is dat je grote vrijheid hebt in het vormgeven van sieraden, objecten en gebruiksvoorwerpen. Wat vind je mooi? Of niet? En waarom? In welke techniek voer je dit uit? Met welke materialen? En hoe geef je je ontwerp daarbij je eigen persoonlijke inhoud? Je gaat met andere ogen naar de wereld om je heen kijken.
Website Anne-Marieke Nooij: www.annemariekenooij.nl

Anne-Marieke Nooij

Iris van Slagmaat – Hasewinkel

Mijn naam is Iris van Slagmaat – Hasewinkel. Mooie dingen maken die echte waarde hebben voor mensen is mijn passie. Als kind had ik die passie al. Al ruim voor mijn opleidingen goudsmeden en tot juwelier in Schoonhoven en later 3D-design aan de kunstacademie in Arnhem. Bij verschillende leermeesters heb ik met plezier gewerkt en ik ben dankbaar voor alle technieken, kunstgrepen en vooral ook voor de liefde voor het vak die ik daar verder heb meegekregen en ontwikkeld. Naast het maken van ‘eigen werk’ heb ik inmiddels al bijna twintig jaar ervaring met het geven van les in edelsmeden, onder andere bij Kunstbedrijf in Arnhem en Huis voor de kunsten De Lindenberg in Nijmegen. Door de jaren heen heb ik gemerkt dat het mij vooral gaat om wat mensen aan persoonlijke waarde ontlenen aan de sieraden die zij zelf maken, of die ik met of voor hen mag maken. Het proces om te komen tot iets moois is vaak nog mooier dan het eindproduct.
Website Iris van Slagmaat-Hasewinkel: www.goudsmederijvanslagmaat.nl

Iris Hasewinkel

Thijs Linssen

Ik ben Thijs Linssen (1987), in 2011 afgestudeerd aan de kunstacademie. Na de afronding van mijn studie heb ik mij laten inspireren door de rol van film binnen
ons collectief maatschappelijk geheugen. Maar ook met name de 3d-technieken trokken mijn aandacht. Deze vormen de basis voor mijn kunstwerken. Hier kun je meer
over vinden op www.thijslinssen.com Daarnaast heb ik een Architectuur Visualisatie Bureau (www.thijslinssenvisuals.com) dat hoogwaardige visualisaties maakt van, de naam zegt het al, architectuur. Voor kunstbedrijf verzorg ik het Digilab op de vrijdagmiddag. Dit is een plek waar jongeren tussen de 10 en 18  jaar aan de slag kunnen met 3D-printers, 3D-ontwerpprogramma’s
3D pennen en nog veel meer.
Website Thijs Linssen: www.thijslinssen.com

Thijs Linssen

Marijke Foncke

Schrijven is een van de leukste dingen die ik kan bedenken! Met slechts 26 letters als gereedschap kun je mensen amuseren, ontroeren of informeren. Schrijven is ook een ambacht, waarvan de vaardigheden aan te leren zijn door oefening.
Met mijn bedrijf Foncke Schrijfwerk verzorg ik complete schrijfcursussen, maar ook korte workshops en individuele coaching op maat. Dat kan in diverse genres zoals: verhalen, gedichten, columns/blogs, levensverhalen en zakelijke teksten.
Ik werk vanuit de praktijk: veel zelf schrijven om je mogelijkheden en eigen stijl te ontdekken. Daarbij komen de technische aspecten stapsgewijs aan de orde.
Natuurlijk houd ik rekening met wensen van deelnemers.
Schrijven in een cursus biedt je ook de kans om in contact te komen met andere schrijvers, je werk uit te wisselen in een veilige sfeer en te leren van elkaars feedback.
Als kind wilde ik al schrijfster worden. Via de Schrijversvakschool en een opleiding tot docent schrijven heb ik dat bereikt. Ik heb een dichtbundel geschreven en enkele non-fictieboeken over mijn tweede beroep: zelfverdediging.
Mensen begeleiden doe ik met veel plezier: enthousiasmeren, inspireren en materiaal ontwikkelen om de lessen boeiender en leerzamer te maken.
Website Marijke Foncke: www.fonckeschrijfwerk.nl

Marijke Foncke


Yke Schotanus

Sinds 1963 leef ik.
Sinds (pakweg) 1973 schrijf ik en dat in allerlei genres.
Sinds 1989 publiceer ik boeken (en geluidsopnamen), ook in allerlei genres: poëzie, liedjes, kinderboeken, proza, non-fictie
Sinds 1996 geef ik schrijfcursussen en workshops, weerom in allerlei genres: poëzie, verhalen, liedteksten, reisverhalen, autobiografische teksten, columns, etcetera. (ook gelegenheidsworkshops voor bijvoorbeeld een Shanti-koor of een famliliefeest)
Als schrijfdocent verzorg ik een vaste rubriek in Schrijven Magazine, schreef ik twee delen voor de Schrijfbibliotheek van Uitgeverij Augustus (Dichten doe je zo en Song en liedteksten schrijven) en leverde ik bijdragen voor twee andere delen. Cursussen gaf ik o.a. bij: Markant (Apeldoorn), CKE (Eindhoven), De Muzerije (‘s-Hertogenbosch), Boekhandel Ongerijmd (Arnhem), Het Kunstbedrijf Arnhem en bij mensen thuis. Nu doe ik dat bij Kunstmakerij(Arnhem).
Daarnaast ben ik docent Nederlands op een middelbare school en werk ik aan een promotieonderzoek over de relatie tussen taal en muziek in een lied; was ik negen jaar lang redacteur bij verschillende uitgeverijen en treed ik graag op met gedichten en liedjes, een lezing of een improvisatierol, of als interviewer.

Yke Schotanus

Arjan Moscoviter

Arjan Moscoviter (1959) studeerde van 1978 tot 1983 aan de Academie van Beeldende Kunsten in Arnhem en van 1986 tot 1991 Kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Leiden.
Deze combinatie van opleidingen verraadt zijn belangstelling voor het samenspel van theorie en praktijk. Arjan is in zijn beeldende werk sterk gefascineerd door de stad. Hoe zij een beeld van onveranderlijkheid achterlaat, dat is opgebouwd uit talloze vluchtige waarnemingen, die in het onderbewuste worden opgeslagen en verenigd. Dit vertaalt hij in een beeld dat bestaat uit een combinatie van historische verwijzing met meer eigentijdse elementen. Dit is de laatste jaren steeds vaker naar voren gekomen door de verbinding van realisme en abstractie met een persoonlijk ‘verhaal’. Letterlijke en figuurlijke óntmoetingen worden zichtbaar. Zo kan je David Hockney ontmoeten voor de Kunstacademie, terwijl Van Gogh op afstand voorbij schuifelt. Naast schilderijen maakt Arjan maquettes die hij verwerkt in tabletop fotografie en filmpjes: www.arjanmoscoviter.nl
Website Arjan Moscoviter: www.arjanmoscoviter.nl

Arjan Moscoviter

Abe Borst

In 2012 studeerde ik af aan de ArtEZ, te Zwolle en was ik een van de eerste Comic Designers. In datzelfde jaar verhuisde ik naar Arnhem en sloot ik mij aan bij de studio Funny Farm. Daar startte mijn loopbaan als illustrator en striptekenaar.
Met mijn werk zoek ik naar nieuwe uitdagingen, met mijn breed assortiment aan stijlen ga ik geen enkele uitdaging uit de weg. Zo publiceer ik op diverse plekken waaronder de Kids Week, Expreszo, Zij aan Zij, NAK en sta ik met mijn dagboekstrip in de Boekenkrant. Deze dagboekstrip is al vanaf de academie een feit en werd in 2014 voor het eerst door uitgever het Syndikaat gebundeld. Naast het maken van strips en illustraties hou ik mij ook veel bezig met het geven van workshops en cursussen. Ik kom langs op basis- en middelbarescholen en geef op donderdagavond een cursus “Illustratief Tekenen & Schilderen” aan volwassenen.
Website Abe Borst: www.squabe.nl

Abe Borst

Jan Meijering

Jan Meijering is Arnhems beeldend kunstenaar. Hij geeft sinds 1991 cursussen aan volwassenen en kinderen bij o.a. De Mariënburg/Domein/Kunstbedrijf Arnhem en ’t Venster Wageningen.
Als zelfstandige en voor ’t Venster doet Jan projecten in het basisonderwijs in Arnhem, Wageningen en Gemeente Renkum.
Jan is verbonden aan reisorganisatie De Gouden Engel uit Nijmegen voor kunstreizen in binnen- en buitenland.
Naast zijn werk als beeldend kunstenaar schrijft hij teksten en publiceert hij kunstenaarsinterviews.
De verbindende factor in zijn werk is de kunsteducatie: het inwijden in de beeldende kunst en het bieden van vrijplaats voor mensen van heel jong tot heel oud. De ‘vrijplaats kunst’ ziet Jan als een creatief, vernieuwend, verbindend en daarmee noodzakelijk element van allerlei vormen van gemeenschap. Jan koestert het ideaal van een ‘inclusieve’ maatschappij waarin een volwaardige plek is voor mensen ongeacht overtuiging, geaardheid of afkomst en hoopt er in al zijn werkzaamheden aan bij te dragen.
Jan Meijering behaalde zijn kandidaatsdiploma Politieke en Sociale Wetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam (1982) en zijn Eerstegraads bevoegdheid aan de Kunstacademie van Arnhem (1987). Meer informatie op www.janmeijering.nl
Website Jan meijering: www.janmeijering.nl

Jan Meijering

David Tonnaer

De combinatie van vorm en betekenis houdt mij altijd bezig. Zowel als beeldend kunstenaar, docent en coach. Vanuit die fascinatie maak ik ook schilderijen, foto’s, muurschilderingen en andere toegepaste kunst.
Ik deel mijn passie voor beeldende kunst door les te geven. Hierbinnen betrek ik inspiratiebronnen als fotografie, muziek en kunst en cultuurgeschiedenis.
Het boeit mij om mensen te coachen. Om iemand in het leerproces waarbinnen die zich bevindt, meer van zichzelf bewust te laten worden. Hierbij gebruik ik beeldende middelen, zodat processen letterlijk zichtbaar kunnen worden. Dit doe ik zowel voor individuen als voor teams.
Zowel als docent maar ook als coach deel ik met je hoe je op verschillende manieren naar de buitenwereld en jezelf kunt kijken. Creativiteit daagt daarin uit te onderzoeken wat jij belangrijk vindt en wilt laten zien. Graag laat ik je leren met veel enthousiasme en plezier.
Website David Tonnaer: www.davidtonnaer.nl

David Tonnaer

Frank Oude Weernink

Mijn werkwijze als docent.
Als docent stel ik me open, voor wat de school of instantie wil. Ik bied mijn pakket aan met aanpassingen naar de wensen van de school of instituut.
Mijn eerste ervaring als docent deed ik op in het cluster-vier onderwijs externaliserend, waar ik nog steeds les geef. Drie jaar heb ik kunstlessen gegeven op twee multiculturele openbare basisscholen in Rotterdam-Zuid aan alle groepen. De grootte varieerde van 12 tot 32 leerlingen. Door deze ervaring ben ik breed inzetbaar voor de groepen 1 tot en met 8 in het basisonderwijs en speciaal onderwijs en voor leerlingen van 12 tot 20 jaar in het voortgezet onderwijs en het V.S.O.
In mijn kunstlessen speelt taal een grote rol, de verwantschap tussen taal en beeld geeft leerlingen inzicht waar het in de kunst over gaat. Daardoor leren de kinderen zich beter te uiten.
Door jarenlange ervaring weet ik wat binnen de school belangrijk is. De naschoolse activiteiten die ik aanbied sluiten daar nauw bij aan. Ik ben gewend te werken met de culturele competenties die in het onderwijs worden gehanteerd.
In het aanbod is aandacht voor verschillende kunsttechnieken en genres:
– Schilderkunst: abstract, figuratief, realisme
– Architectuur: maquettes maken, bouwen met bamboe en karton, torens bouwen met A4-papier, -luciferstokjes zonder kop, met kaarsvet als lijm
– Street art
– Beeldhouwen, driedimensionaal werk: timmeren met hout, karton plakken met lijm
– Tekenen: figuratief, abstract, portret, tekentechnieken
– Druktechnieken, karton, linoleum, etsen
Website Frank Oude Weernink: www.denoodzaak.eu

Frank Oude Weernink

Rob Schouten

Rob Schouten heeft werkervaring in kunstonderwijs als beheerder van een grafische werkplaats en instructeur.
En hij is werkzaam als fotograaf bij het Nederlands Openluchtmuseum en werkt in opdracht van het Geldersch Landschap en Kastelen.
Rob is ook zelfstandig fotograaf.
Website Rob Schouten: www.robschoutenfotografie.nl
Portfolio van Rob Schouten op Flickr.com

Rob Schouten

Daphne van de Velde

Daphne van de Velde (1973) is fotograaf, visueel ontwerper en docent fotografie en beeldbewerking.
Ik studeerde Architectuur en Bouwkunde aan de Hogeschool Gelderland en de Academie van Bouwkunst. Daarna volgde ik de opleiding Beeldende kunst en de publieke ruimte aan de Hogeschool voor de kunsten Arnhem (ArtEZ). Ik studeerde in 1999 af met ervaringsinstallaties en fotografie.
Nu werk ik als fotograaf en visueel ontwerper in opdracht voor o.a. theater- en dansgezelschappen en andere ontwerpers. Naast het werk in opdracht geef ik les op verschillende creatieve opleidingen. Als autonoom kunstenaar verken ik op een poëtische manier de grens tussen innerlijke en publieke ruimte, waarbij de huid een terugkerend thema is.
Opdrachtgevers zijn o.a. Monolyt ontwerpers, Natuurmonumenten, Urbannerdam, Montessorischool de Binnenstad, It Moves, Rijn IJssel creatieve industrie, Stichting Landwaard, Emmausschool Arnhem, Pallas Athene College Ede, Gemeente Arnhem en Floris Jan van Luyn, Stichting Pasion Arnhem, Theatergroep Jan Vos en andere particuliere opdrachtgevers.
Website Daphne van de Velde: www.daphnevandevelde.nl

Daphne van de Velde